reklama

Aspoň pohnúť listkom...

Možno sa vám to bude zdať zvláštne, ale ja, 19 ročná študentka, sa bojím budúcnosti. No nie tej mojej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

X+spontánne nakreslený obrázok

Možno sa vám to bude zdať zvláštne, ale ja, 19 ročná študentka, sa bojím budúcnosti. No nie tej mojej. Bojím sa čo sa stane mojim deťom, ktoré ešte nemám ani v pláne. Nikdy predtým by mi to nenapadlo, no odkedy mám synovca, pochopila som, čo je to láska k dieťaťu a strach, ktorý nás, ženy, obklopuje keď ho nemáme na očiach.

Ďalším dôležitým faktom je, že študujem ekológiu. Z každej strany sa na mňa valí množstvo problémov, ktoré sme spôsobili Zemi a môj mozog nedokáže zastaviť film, ktorý vykresľuje najhoršie scenáre budúcnosti. Samozrejme je to zbytočné a síce verím, vlastne DÚFAM, že nie som sama kto premýšľa o dôsledkoch nášho životného štýlu. Expanzívne zvyšovanie populácie, krízy, choroby, ekologické katastrofy a vojnové konflikty. Tie vidia všetci! No nikto nevie, ako to zmeniť.Ťažia z toho filmári, samozvaní proroci, vodcovia siekt, ...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď chápem, že choroby a vojny sú zlé, nedokážem potlačiť myšlienku na to, že o chvíľu (ak už nenastala) sa premnožíme. A v tom prípade nastane to, čo sa stáva vždy keď sa v prírode premnoží jeden druh. Stačí len, aby sa v jazere premnožil jeden druh planktónu, ktorým sa živí určitý druh rýb. Daný druh rýb sa premnoží a zaberie životný priestor iným druhom. A tak, väčšie dravé živočíchy, napr. krokodíl, nemajú veľmi na výber a živia sa tým, čo je dostupné. Samozrejme nie je to pre nich dobré. Buď majú nedostatok špecifických látok, ktoré obsahovali telá iných rýb, alebo sa priotrávia množstvom látok, ktoré obsahuje premožený druh rýb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je to žiadne science-fiction. Je to realita, no najpodstatnejšiu vec sme sa stále nedozvedeli. Ako to, že sa premnožil planktón? Už otrepaná odpoveď.....ČLOVEK. Ľudia vypúšťajú do vodných tokov skoro všetko. Mnohí preto, lebo je to výhodné, ale aby som nekrivdila, mnohí to robia preto, lebo si myslia, že tie látky ničomu neublížia. Samozrejme nemusia hneď zabiť všetko živé. Stačí aby sa premnožilo jedno.

A aké sú doterajšie výsledky rastu našej populácie? "No predsa zvýšený dopyt!" povedali by s úsmevom obchodníci. Ale zaujímavejšie by bolo, ak by mohla rozprávať Zem. Ani ja by som nevyšla ako bezchybná. Ale najväčšie škody, by nám paradoxne pripadali ako neškodné veci, ktoré vlastne na prvý pohľad nie sú proti prírode. Napríklad polia v Quatare. http://photography.nationalgeographic.com/photography/enlarge/irrigated-fields-kendrick_pod_image.html

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby som to trošku ozrejmila, tieto polia sú kruhové preto, lebo sú umelo zavlažované zo studní, ktoré sú uprostred nich. Samozrejme, studne nie sú večné. Preto sa kopú nové, keď staré vyschnú. Môžeme si len predstavovať, koľko vody sa použije na takúto umelú produkciu a ako veľmi to rozširuje púšte. Humánne by bolo, aby som povedala, že vďaka tomu veľa ľudí bude mať šancu prežiť, ale realita je iná a hlavne smutná. Väčšina potravín vyprodukovaných na týchto poliach je vyvážaná do zahraničia. Čiže, na jednej strane sa rozširuje púšť a na druhej, ľudia v krajine ostávajú hladní (samozrejme myslím tým nižšie vrstvy, ktoré majú však tiež právo na život a "zaručené" ľudské práva).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najskôr si asi pomyslíme: "čo tam jedna púšť ... a veď to je tak ďaleko...", no potom nám napadne, že to, ako si s tým poradí daná krajina sa nemusí skončiť dobre. A tak to začína všade. Hlad, kríza, nepokoje, rasová a náboženská neznášanlivosť, ... ukážková postupnosť, ktorá sa vo väčšine prípadov končí vojnou.

A sme pri vojne. Samozrejme, pre silné krajiny s dobre vyvinutým zbrojným priemyslom to problém nebude. Veď na zbrane sa peniaze nájdu vždy. Škoda len, že predtým sa tie peniaze nenašli na utíšenie hladu a nešťastia ľudí.

Toto boli veľké problémy, ale poznáme aj menšie, ktoré majú ďalekosiahlejšie dôsledky. Klasický pätnásť ročný teenager. Samozrejme človek má v sebe istú dávku pýchy, ktorú ohrozuje strach z toho, že nebude mať nič, na čo by mohol byť pyšný. A tak mladé dievča/chlapec vidí svoj vzor na obrazovke monitora a vie, že ak nechce byť vytlačená/ý zo spoločnosti, musí sa správať, obliekať aj vyjadrovať ako jej/jeho idol. Nezáleží, či rodičia zvládnu finančnú záťaž, ktorej sa nemôžu vyhnúť, pretože nechcú aby ich dieťa bolo nešťastné. A tak sa rodičia podvolia a dieťa chce viac a viac a rodičia majú menej a menej. Po pár rokoch si mladý človek uvedomí, že tento "štandard" si musí zaobstarať sám a začne uvažovať ako. Idylka sa skončila a nastáva boj. Neustály stres a tvrdá práca, ktorá mu zoberie pocit voľnosti a pokoja.

Po dosiahnutí istého veku zacíti potrebu zdieľať svoj život s niekým stálym a tu sa kruh uzatvára. Prídu deti. Žene/mužovi sa otvoria oči, ale málo kto si uvedomí, že celý život kŕmil bezodnú priepasť - konzumnú spoločnosť. Priniesla mu len vrásky, stres, tony nepotrebných vecí a odpadu a najväčšie šťastie zažil vďaka ľuďom a všetkému živému na tejto planéte. Za celý život zamoríme a zničíme toľko priestoru, že by sme mali plakať, keď si spomenieme ako vyzerala Zem pred stovkami rokov.

Som síce veriaca, ale asi nie dosť na to, aby ma netrápilo aký život budú mať moji potomkovia. Myslia aj mocní ľudia na svoje deti? Keď ničia posledné kúsky zelene, keď zarábajú na vojnách, keď plytvajú bez toho, aby sa zamysleli, či im to pomôže k šťastiu? Ak sa raz nájde človek, ktorý bude mať tú moc zmeniť tento môj katastrofálny film, možno konečne nebudem mať strach a budem ho obdivovať. Ale realita ukazuje, že múdri ľudia nemajú moc. A my môžeme len dúfať, že nás ani našich blízkych nezasiahne .... budúcnosť ľudstva.

PS: Nechcem do nikoho vnášať pesimizmus, ani ja sama nechcem byť skeptická. Potrebovala som vyjadriť svoj názor a vzbudiť nádej, že aj takýto amatérsky článok môže aktivovať sled udalostí, ktoré niečo malé zmenia...možno pohnú lístkom namiesto vetra.

Alžbeta Koleničová

Alžbeta Koleničová

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Ak nie je možný návrat, treba ísť vpred." Marco Polo Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu